Exomarsdel1

Alienjägare skickade till Mars

En sond och en landningsfarkost har satt kurs mot Mars för att hitta svar på om det finns rymdvarelser på den röda planeten.

14 mars 2016 av Babak Arvanaghi

Vi har kommit ett stort steg närmare att få svar på om livet i solsystemet är begränsat till bara jorden.

Klockan 10:31 i morse lyfta en rysk raket av typen Proton-M från uppskjutningsplatsen Bajkonur i Kazakstan. Med sig hade raketen ett utforskningsprojekt som har satt kurs mot Mars.

Så såg det ut när raketen satte kurs mot Mars.

ExoMars, som projektet heter, har genomförts av den europeiska rymdorganisationen ESA, i samarbete med den ryska rymdflygstyrelsen.

Målet med uppdraget är att undersöka om det finns eller har existerat liv på den röda planeten.

Marsuppdrag i två steg

Uppdraget är uppdelat i två steg – det första steget skickades i väg i morse, nästa följer efter 2018.

Sonden Trace Gas Orbiter, TGO, som skickades i väg i morse, ska gå i omlopp runt Mars och undersöka om det finns metangas i planetens atmosfär. Den sortens gas kan vara ett tecken på liv.

TGO ska gå i omlopp 400 kilometer över Mars yta. Källa: ESA

Landningsfarkosten Schiaparelli EDM var också med ombord och ska från Mars yta bland annat mäta vindhastighet, vindriktning och tryck. Farkosten har batteri till fyra dagar.

Schiaparelli-farkosten landar enligt planen på Meridiani Planum den 19 oktober i år. Källa: ESA

Månbil ska borra i Mars

Schiaparelli-modulen är dessutom en förberedelse inför uppdragets nästa steg – en månbil, som ska genomföra borrningar i Mars yta och analysera proverna för att söka efter tecken på liv. Månbilen ska enligt planen landa 2018.

ExoMars-månbilen kan borra sig två meter ned i planeten och ta prover. Källa: ESA

Sannolikt ska månbilen också undersöka de platser där det har observerats tecken på flytande vatten på Mars.

Om allt går planenligt är första delen av ExoMars-uppdraget framme vid den röda planeten om sju månader.