Gaffatape, skraldespand

6 skäl till att gaffatejp regerar - även i rymden

Gaffatejp påverkas varken av gravitation eller atmosfär. Den fungerar lika bra i rymden som på jorden. Därför har astronauter använt tejpen både i vardagliga och livshotande situationer genom rymdhistorien.

4 juli 2016 av Casper Fauerholdt och Signe Sørensen

Tejp är astronautens bästa vän. Faktum är att "tejp" har stått på Nasas officiella packlista till rymden under alla månlandningsuppdrag, från Apollo 11 till 17 - se till exempel sidan åtta i Apollo 17:s "stowage list".

I dag kan man hitta massor av bilder där rullar med helt vanlig tejp svävar runt i luften på ISS, redo att bekämpa viktlösheten eller reparera rymdstationer.

Gaffatejp och släktingen kaptontejp

Nasa använder främst två typer av tejp: Den gamla hederliga gaffatejpen och den mindre berömda släktingen kaptontejp.

Kaptontejp är en tejp som har isolerande egenskaper när det gäller elektricitet. Det nyttjar astronauterna bland annat genom att vira in sina metallverktyg i kaptontejp innan de ska använda verktygen i elinstallationer.

Gaffatejpen har dock starkare klisterförmåga än kaptontejp, och dessutom är den lättare att arbeta med. Därför använder astronauterna gaffatejp när det är möjligt.

Tillsammans har de två varianterna av tejp räddat astronauter i alla tänkbara - och otänkbara - situationer i rymden.

I de första tio sekunderna av den här videon är astronauten Gene Cernan i full gång med att reparera en månbil värd miljarder kronor med en vanlig rulle gaffatejp.

Nasa är rymdens Oppfinnar-Jocke

Både de smarta människorna i kontrollrummet på jorden och de uppfinningsrika astronauterna i rymden har gång på gång bevisat att de kan tänka snabbt och lösa de flesta problem med hjälp av det de har till hands.

Armbandsur, tandborstar och pennor har räddat både liv och hela rymdstationer. Läs mer här: