Planetjägares dröm går i uppfyllelse

Astronomer har för första gången observerat en planet i ett annat solsystem

1 september 2009

Till slut lyckades det. Fyra år efter upptäckten av den första planeten utanför vårt solsystem har forskarna fått en första skymt av skuggan av en av planeterna. Planeten är ungefär lika stor som Jupiter och kretsar kring en stjärna som befinner sig cirka 150 ljusår bort i stjärnbilden Pegasus. Det man har sett är hur planeten förmörkar sin stjärna. Förmörkelsen är obetydlig – stjärnans ljus blev bara 1,8 procent svagare – men det är den första direkta observationen av en planet utanför vårt solsystem. Det var stjärnbilden Pegasus som satte i gång planetjakten för fyra år sedan. Exakta mätningar visade då att stjärnan 51 Pegasus rörde sig en aning fram och tillbaka till följd av gravitationen från en stor planet. Mätningarna var emellertid indirekta, så det enda man egentligen hade uppmätt var en svag rörelse hos en avlägsen stjärna. Med utgångspunkt i fysikens lagar tog man dessa rörelser som ett tecken på att det kretsade en planet runt stjärnan. Nu vet vi mer om planeten. Den kanske mest berömda planetjägaren av dem alla, professor Geoffrey Marcy, observerade den bekanta vaggande rörelsen hos stjärnan HD 209458 i stjärnbilden Pegasus. Efter en del arbete vid datorn räknade han ut, när planeten skulle förmörka stjärnan. Ett teleskop riktades mot stjärnan, och precis när man hade förväntat sig det kunde man se att stjärnans ljus försvagades. Den planet som forskarna nu har sett skuggan av är ett gasklot. Den är mycket varm och uppblåst som en varmluftsballong, eftersom den befinner sig så nära sin stjärna. I dag känner astronomerna till närmare 20 planeter som kretsar kring andra stjärnor. Det är mer än dubbelt så många planeter som vi har i vårt eget solsystem.