Pelare på Mars kan ha bildats av bakterier

En av de äldsta livsformerna på jorden är stromatoliterna, och nu anser forskarna att de för länge sedan även kan ha funnits på Mars. En märklig vit pelare i en krater på Mars kan vara ett tecken på att vår grannplanet tidigare hyste samma typer av liv som jorden gjorde för mycket länge sedan. På jorden har det funnits stromatoliter i nästan tre miljarder år. Själva stromatoliten utgörs av en hög med kalkhaltigt sediment. Den bildas genom att ett lager med mikroorganismer täcks av sediment vid högvatten. Mikroorganismerna växer ovanpå sedimenten och håller kvar dem, när det blir lågvatten igen. På så sätt bildas ett nytt lager varje gång det är högvatten; resultatet blir en skiktad upphöjning. I västra Turkiet finns en sjö med sällsynta sandbanker av magnesiumkarbonat. Forskare har funnit att det i sjön finns små – men levande – stromatolitpelare, som kan utnyttja sandens magnesiuminnehåll. Genom att jämföra pelarna i Turkiet med den vita pelaren på Mars har forskarna kommit fram till att pelaren på Mars eventuellt kan vara en magnesiumstromatolit.