Orionnebulosan innehåller bruna dvärgar

1 september 2009

En av de mest detaljerade astronomiska bilder som någonsin tagits avslöjar detaljer i nebulosan Orion. Rymdteleskopet Hubble höll på i 168 timmar med att fotografera nebulosan, och bilden består av inte mindre än en miljard pixlar. Tack vare den imponerande detaljrikedomen har astronomerna fått möjlighet att studera objekt, som tidigare varit omöjliga att se, eftersom de sänder ut 100 gånger mindre ljus än de kända stjärnorna i nebulosan. Bland de stjärnor man fått se finns flera så kallade ”bruna dvärgar”– kalla himlakroppar, som i motsats till exempelvis solen är för små för att det skall kunna ske någon kärnfusion i deras centrum. Genom att studera ”binära bruna dvärgar” – stjärnor som kretsar runt varandra – har astronomerna fått helt ny kunskap om himlakropparnas vikt, storlek och temperatur. Orionnebulosan ligger omkring 1500 ljusår bort från jorden. Det relativt korta avståndet gör den till ett idealiskt objekt för studier av stjärnbildning. Sammanlagt innehåller nebulosan i storleksordningen 3000 stora och små stjärnor.