Nytt teleskop ger unika bilder

Infrarödkikare ser genom gas och stoft

1 september 2009

NASAs nya rymdbaserade infrarödteleskop, Spitzer, har kommit in i sin bana runt solen och börjat skicka hem bilder. Bilderna väcker stor uppståndelse bland astronomer, eftersom de visar ett universum vi inte kan se med blotta ögat. Infrarött ljus är det samma som värmestrålning – det strömmar ut från objekt med temperaturer från absoluta nollpunkten på –273 till +1000 °C. Värmestrålning skickas ut från en mängd astronomiska objekt, till exempel planeter och nebulosor. Bland Spitzers första fotografier finns en unik bild av jättegalaxen M81, som ligger tolv miljoner ljusår härifrån. Bilden avslöjar stoftmoln, där det bildas nya stjärnor, och för första gången kan man titta in i stoftmolnen och se exakt var stjärnorna bildas. Men inte nog med det! Teleskopet har även riktats mot Elefantsnabelnebulosan, som håller på att lösas upp 2450 ljusår härifrån. Nebulosan slits helt enkelt itu av ett våldsamt strålningstryck från nya stjärnor. Den kanske intressantaste upptäckten är nog existensen av organiska molekyler i en galax mer än tre miljarder ljusår bort. Det har fått forskarna att dra slutsatsen att den typen av molekyler kan existera på andra platser. Eftersom organiska molekyler är grunden för liv, inger det hopp om att det finns liv på andra platser.