Nytt bevis för hav under istäckt Jupitermåne

Jupitermånen Europa har en stor, flytande ocean av saltvatten under sin istäckta yta. Det har rymdsonden Galileo nu gett det hittills säkraste beviset för. Europa är ungefär lika stor som vår egen måne, men medan denna är torrlagd och täckt av meteorkratrar, är Europa nästan fri från kratrar och täckt av vit is. Ända sedan man upptäckte detta för tjugo år sedan, har den stora frågan varit vad som döljer sig under isen: ett lager av mjukare is eller kanske till och med ett flytande hav? Magnetiska mätningar från Galileo har nu med stor sannolikhet gett oss svaret. Europa kretsar inne i Jupiters starka magnetfält. Magnetisk påverkan skapar elektriska strömmar djupt under Europas isskikt. Dessa strömmar bildar i sin tur ett magnetfält, som Galileo har registrerat. Tillsammans med forskarnas teorier visar mätningarna att det finns ett flytande hav på Europa. Det ger förnyat hopp om att det kanske kan finnas liv på Jupitermånen.