Nyfunnen planet imiterar jorden

astronomi Astronomer vid University of Toronto har för första gången fått syn på en planet, som kretsar runt en sol på samma sätt som jorden kretsar runt solen. Hittills har de flesta nyupptäckta planeter bara setts som fritt förkommande, det vill säga utan en stjärna eller i omloppsbana runt en brun dvärg. En brun dvärg är en stjärna som är så kall att den inte lyser så starkt. Den nyupptäckta planeten kretsar i en bana runt en stjärna, som liknar vår sol bland annat genom att ha samma massa som denna. Planeten, som befinner sig 500 ljusår från oss, har därutöver föga gemensamt med jorden. Den nyupptäckta planeten är enorm och har en massa som är åtta gånger större än Jupiters – motsvarande 318 gånger jordens storlek. I förhållande till jordens avstånd till solen ligger den nya planeten extremt långt bort från sin förmodade sol, hela 330 gånger längre bort. Trots det är klotet 1500 grader varmt. Det beror sannolikt på att det är mycket ungt och därför inte hunnit svalna efter att ha bildats.