Planet ved Alpha Centauri

Ny planet upptäckt vid Alpha Centauri

Astronomer vid den europeiska rymdstyrelsen har upptäckt en planet i bana runt Alpha Centauri, den stjärna som befinner sig närmast vårt solsystem.

17 oktober 2012 av Søren Bjørn-Hansen

Det är en jättenyhet, eftersom forskarna hittills ansett att Alpha Centauri inte har några planeter. Stjärnsystemet ligger 4,3 ljusår bort och är ett trippelstjärnsystem.

Stjärnorna Alpha Centauri A och B är lite varmare respektive lite kallare än vår sol, och runt dem kretsar en så kallad röd dvärgstjärna kallad Proxima Centauri. Den nyfunna planeten är lite större än jorden och cirklar runt Alpha Centauri B.

Dessvärre ligger planeten mycket nära sin stjärna och är därmed alltför varm för att kunna hysa liv, sådant som vi känner det. Upptäckten ger emellertid hopp om att ännu mindre planeter kanske finns i systemet – och att andra stjärnsystem döljer miljontals jordliknande planeter på rätt avstånd från sin stjärna.

Vi kommer dock inte att i närtid kunna besöka den nya planeten. Även med våra snabbaste rymdfarkoster kommer färden till Alpha Centauri att ta minst 50000 år. Forskarna arbetar emellertid på en mycket snabbare stjärnfarkost, som skall kunna nå Alpha Centauri på 100 år. Det kan du läsa om i nästa nummer av Illustrerad Vetenskap.