Nu kan vi se tvärs igenom solen

Satellit kan varna för solutbrott med tio dagars varsel

1 september 2009

Den europeiska satelliten SOHO har nu lyckats se solfläckar, som befinner sig på den sida av solen som vetter bort från oss. Soho registrerade faktiskt solfläckarna tio dagar, innan de dök upp vid solens rand. Därmed har man nu fått ett varsel- system, som kan varna för kommande solutbrott. Upptäckten är viktig, eftersom många elektriska anläggningar på jorden och alla typer av satelliter är känsliga för de partikelströmmar och de magnetiska oväder som följer på ett solutbrott. Metoden som SOHO använder sig av är mycket enkel, även om mätningarna kräver stor noggrannhet. De kan bäst jämföras med mätningar av jordskalv här på jorden. Ett jordskalv i Kina sänder genom vårt klot vågor, som kan registreras i Europa. Det samma gäller för solfläckar. Den aktivitet på solen som utlöser solfläckar skickar ljudvågor genom solen, och de fortplantar sig till den motsatta sidan. När vågorna når fram till andra sidan, utlöser de en särskild typ av svängningar på solens yta, och det kan SOHO mäta. Det är ett konstant oljud på solen, på grund av att det hela tiden vandrar ljudvågor fram och tillbaka. Det tar omkring tre timmar för en ljudvåg att ta sig från baksidan till framsidan. SOHO kan skilja mellan ljudvågorna, eftersom ljudvågorna från en grupp av solfläckar färdas sex sekunder snabbare genom solen än ljudvågor från lugnare områden. Denna skillnad orsakar karakteristiska svängningsmönster på solens yta, som SOHO alltså kan registrera.