Nu kan vi se lavaström på Jupitermåne

Rymdsonden Galileo har tagit närbilder av ett vulkanutbrott på Io

1 september 2009

Tursamt nog lyckades rymdsonden Galileo ta närbilder, när en av Ios vulkaner fick ett utbrott. Det inträffade, när sonden i november 1999 flög förbi Jupitermånen på ett så kort avstånd som 300 kilometer. Chansen att få se ett vulkanutbrott under en kort förbiflygning bedömdes innan dess som en på 500. Att skicka bilderna till jorden visade sig däremot vara besvärligt. Den kraftiga strålningen från Jupiter störde instrumenten på Galileo, så de bilder som man tog emot på jorden var mycket otydliga. Med hjälp av avancerad datorteknik lyckades man emellertid rekonstruera de ursprungliga bilderna. Då kunde forskarna se hur vulkanen slungade lava mellan en och två kilometer upp över ytan. Lavan var så varm att dess strålning fullständigt bländade Galileos infraröda kamera. Därför syns lavan som en vit överbelyst fläck på bilderna. Energin till de kraftiga vulkanbrotten kommer från de tidvattenskrafter som Io påverkas av från Jupiter och dess intilliggande månar. Här skiljer sig Ios vulkaner från jordiska vulkaner, som får sin energi från jordens inre, där den uppkommer genom sönderfall av radioaktiva ämnen. Förutom lavan avslöjade de unika bilderna mörka svavelsjöar, som innehöll flera hundra grader varmt svavel.