stjärnhimmel

Nu kan du se 5 planeter på rad

Den närmaste månaden har du chansen att uppleva en sensationell syn: Fem planeter ligger i rad och syns på himlen under de tidigare morgontimmarna. Titta på dem med din smartmobil.

29 januari 2016 av Anders Bruun

Om du stiger upp tidigt och det är stjärnklart, får du inte missa en fantastisk syn: De fem planeterna Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus ligger i en nästan rak linje på den kalla morgonhimlen. Det skriver Tycho Brahe Planetariet på sin webbplats.

Det är en sällsynt och vacker syn. Försök att få så fritt synfält som möjligt mot söder och öster – och ta dig utanför stadens ljusförorening om du har möjlighet.

Venus och Jupiter är klarast

Venus och Jupiter skiner upp som de klaraste objekten på himlen, men även Mars är relativt lätt att få syn på, på grund av sin rödaktiga färg.

Saturnus ligger mellan Mars och Venus och kan lätt förväxlas med en stjärna, eftersom den inte lyser lika klart som Venus och Jupiter.

Merkurius kan också vara lite svår att få syn på, eftersom den alltid ligger så nära solen. Därför bör du titta noga före soluppgången.

Planeterna ligger på samma sida om solen

Anledningen till det ovanliga astronomiska fenomenet är att de fem planeterna befinner sig på samma sida om solen i sina banor. Det betyder att planeterna alla blir synliga vid samma tidpunkt i stället för att spridas ut genom natten.

Eftersom alla planeterna ligger på samma plan runt solen – det man kallar ekliptikan – och vi ser dem inifrån detta plan ser det ut som om planeterna ligger på rad.

Du får en chans till augusti

Den spektakulära synen kan upplevas under större delen av februari, men om du inte hinner med det får du en ny chans i augusti, då planeterna kommer att ligga på rad igen. Då kan man i stället se dem på kvällshimlen, precis efter solnedgången, skriver Planetariet i Köpenhamn.

Se planeterna med din smartmobil

Skärmbild från appen StarWalk, där man med sin smartmobil kan lokalisera alla möjliga himlakroppar. Här ser du till exempel Hubble-teleskopet.

Är det molnigt – eller bara för kallt för att gå ut? Som tur är kan du uppleva planetparaden på din smartmobil med hjälp av alla stjärnkikarappar.

Det smarta med stjärnkikarapparna är att de vanligtvis använder smartmobilens accelerometer, så att du bara behöver rikta telefonen mot en punkt i himlen – så visar skärmen de stjärnor, planeter, satelliter med mera som befinner sig i det fältet. Du kan ofta också zooma in och klicka och läsa på om himlakropparna.

På det sättet är en stjärnkikarapp ett perfekt komplement när du ska uppleva planetparaden – och det perfekta hjälpmedlet om du vill ge intryck av att vara någon som är väl bevandrad i astronomi.

Ett par favoritappar