NASA utvecklar teleskop till månens baksida

Ett ultratunt radioteleskop ska uppfånga signaler, som försvinner i radiobruset från jorden.

1 september 2009

Månens baksida är det bästa stället i solsystemet att placera ett radioteleskop på. Eftersom baksidan alltid vetter bort från jorden, skärmas den effektivt av från radiobrus därifrån. Samtidigt når alla signaler ner till månens yta, eftersom denna inte skyddas av någon atmosfär. Nu har NASA tagit de första försiktiga stegen mot byggandet av ett radioteleskop på månens baksida. De konkreta instrumenten är inte utvecklade, men en forskargrupp är redan igång med att beräkna kostnader, viktproblem och strömförsörjningsbehov. Idén är en antenn bestående av en tunn, metallöverdragen polyimidfilm, som rullas ut på månytan. Teleskopet skall bestå av tre armar, som vardera är en meter bred och 500 meter lång och tillsammans bildar ett T. Radioteleskopet, som får en hittills osedd upplösningsförmåga, väger tillsammans med den nödvändiga elektroniken omkring hundra kilo. Framför allt vill man inom loppet av 2020-talet kunna bygga ett radioteleskop, som är en kvadratkilometer stort. Speciellt strålning från neutralt väte utsänd kort efter Big Bang är intressant, eftersom den kan användas för att iaktta fördelningen av materia efter Big Bang. Vätestrålningen ligger inom FM-bandet, så även små radiostationer dränker signalen på jorden.