Mystiskt objekt får rymden att lysa

I 40 dagar överträffade en enorm sol alla Vintergatans stjärnor

1 september 2009

I januari 2002 skickade en till synes vanlig stjärna 20000 ljusår från jorden plötsligt ut ett extremt ljus. I 40 dagar lyste stjärnan 600000 gånger starkare än solen och var under denna period den starkast lysande stjärnan i Vintergatan. Stjärnan bleknade igen, men efteråt uppstod ett eko av ljus som man inte sett maken till sedan 1936. Ekot bildades genom att det extrema ljuset spreds i den interstellära rymden och träffade stoft som stjärnan skickat ut vid ett tidigare utbrott. Från stoftet reflekteras ljusekot ned mot jorden. Den indirekta vägen gör att ekot kommer fram månader senare än själva ljuset från stjärnan. Ekot växer i takt med ljusets utbredning, och det har gjort det möjligt för astronomerna att göra en unik kartläggning av stoftet i rymden runt stjärnan. Det har man gjort genom att sätta samman Hubbleteleskopets bilder till en tredimensionell bild enligt samma princip som man använder vid hjärnskanningar. Vad som egentligen sker är en gåta. Möjligen rör det sig om en okänd variant av en nova, men stjärnans beteende kan inte förklaras med astronomernas nuvarande teorier.