Mystiskt norrsken hittat på Saturnus

Rymdsonden Cassini har avslöjat en ny och hittills okänd form av norrsken på Saturnus. Norrskenet, som uppträder över hela den norra delen av ringplaneten, kan ses i det infraröda området. Det nyupptäckta norrskenet förändras hela tiden och har i en del fall visat sig kunna försvinna helt inom 45 minuter. Det står i stark kontrast till andra kända norrskensfenomen på bland annat Jupiter och jorden. De är alla ringformade och centrerade kring planetens magnetiska pol. Dessutom utgörs de huvudsakligen av synligt eller ultraviolett ljus. Även på Saturnus har man tidigare observerat ringformat polarljus i det ultravioletta området, men de nya registreringarna i infrarött ljus tyder på att det är något helt speciellt som sker. Norrsken orsakas normalt av växelverkan mellan solvinden och magnetfältet på en planet. Forskarna menar att det kanske kan ligga ny information om Saturnus magnetfält gömd i orsakerna till det gåtfulla ljuset.