Mystisk kraft påskyndade universums skapelse

Nya mätningar på en supernova elva miljarder ljusår bort tyder på att universum utvidgar sig på ett mycket märkligt sätt. Supernovan är dubbelt så ljusstark som astronomerna hade förväntat sig utifrån avståndet. Det betyder att universum inte utvidgat sig så mycket under de elva miljarder åren som astronomerna hittills trott. För två år sedan observerade man andra supernovor, som i förhållande till sitt avstånd på fem till sju miljarder ljusår var oväntat ljussvaga. Den enda sättet att förena dessa båda observationer på är att anta att universums utvidgning först bromsades av tyngdkraften, så att de galaxer och supernovor som befinner sig allra längst bort är närmare än väntat. Sedan kom den kosmiska bortstötningskraften att dominera, och den har under de senaste miljarderna år fått universum att utvidga sig allt snabbare.