Miniteleskop byggs på Antarktis

Sju små teleskop ställs upp på jordens bästa utkikspunkt, Dome Argus, som är Antarktis högsta och kallaste punkt.

Sju små teleskop med en ytterst blygsam diameter på 15,4 centimeter inleder en ny era i den jordbaserade astronomin. Även om teleskopen har närmast hobbystorlek, så är de placerade på den otvivelaktigt bästa utkikspunkten på jorden: Dome Argus – den högsta och kallaste punkten på Antarktis. Inte nog med att det är totalt mörker dygnet runt fyra månader varje år. Den isande kylan på fyra kilometers höjd minskar den atmosfäriska turbulens som annars gör bilderna av stjärnhimlen suddiga. Faktiskt råder det på Dome Argus turbulens endast de första 10–20 metrarna över isens yta. Sammantaget är det nästan lika bra att observera himlen därifrån som med ett betydligt dyrare rymdteleskop. Redan de sju små teleskopen, som ställts upp av Kina under 2008, kommer att ge värdefulla observationer. De kan till exempel hitta nya exoplaneter och möjliggör seismologiska observationer av andra stjärnor än solen. Planerna för Patoobservatoriet är dock betydligt större. År 2014 räknar kineserna med att ha ett teleskop som är fyra meter i diameter. På grund av förhållandena kommer det att motsvara ett 12-metersteleskop på andra ställen. Som jämförelse har världens största teleskop i dag en spegel med en diameter på 10,4 meter.