Mars rör på sig

1 september 2009

Markytan på Mars är stadd i ständig förändring. Det kan forskare vid NASA slå fast efter att ha närstuderat bilder från sonden Mars Global Surveyor (MGS), som har befunnit sig i en omloppsbana runt vår grannplanet sedan 1997. MGS har fotograferat samma område av planeten flera gånger. Genom att jämföra bilderna kan man nu se att Mars är aktivare än förväntat. På en sluttning som MGS tog bilder av år 2003 kan man se spår efter sten som har glidit ned. Året därpå fotograferade MGS platsen igen, och man kan nu se en tydlig förändring i landskapet. De gamla spåren har blivit svagare, och nya spår har tillkommit – av allt att döma till följd av seismisk aktivitet. Andra MGS-bilder indikerar att klimatet på Mars kanske håller på att förändras. Sanddyner på det södra halvklotet har ändrat storlek och form på ett par år, medan ett ishölje nära sydpolen drar sig tillbaka med dramatisk hastighet. Enligt NASA kan dynernas förändringar bero på att koldioxidis fångad i sanden har värmts upp av solen och förångats. Ishöljet har MGS observerat sedan 1999, och det minskar med cirka tre meter per Marsår (1,88 jordår), vilket tyder på att klimatet håller på att bli markant varmare.