Signal fra rummet

Tre teorier om de mystiska radiosignalerna från rymden

Sedan år 2001 har astronomer fångat upp tio ultrakorta radiosignaler som inte kunnat förklaras med något känt kosmiskt fenomen. Försöker rymdvarelser att komma i kontakt med oss eller finns det en mer jordnära förklaring på signalen från rymden?

21 september 2015 av Jesper Bindslev

Teori 1: Meddelande från rymdvarelser

Samtliga tio radiosignaler verkar skicka samma tal till oss. Signalerna rymmer nämligen en förskjutning mellan höga och låga frekvenser som är delbart med talet 187,5. Ett matematiskt budskap är precis vad vi skulle förvänta oss att få om främmande intelligenta varelser skulle vilja komma i kontakt med oss.

Teori 2: Okänt kosmiskt fenomen

1967 fångade forskarna upp signaler från rymden med en fast rytm på 1,33 sekunder. Det oförklarliga meddelandet kallades "små gröna män"-signalerna, men de visade sig senare komma från pulserar – ett fenomen som dittills hade varit okänt för astronomerna. Kanske kommer de tio radiosignalerna så småningom förklaras på samma sätt.

Teori 3: Vanlig radiokommunikation

Våra egna kommunikationssystem skickar ut radiosignaler hela tiden. Förklaringen på de mystiska radiosignalerna kan visa sig vara något så vardagligt som en mobilsändare eller en hemlig spionsatellit.

Vilken teori är mest sannolik?

Rösta på den teori som du tycker är troligast – och se vad andra läsare tycker:

Extremt korta radiosignaler

Grafen visar de senaste tio signalerna som fångades upp av Parkesradioteleskopet i Australien den 14 maj 2014. De mystiska radiosignalerna varar bara några få millisekunder – de stora utslagen på grafen – men rymmer lika mycket energi som solen skickar ut på en hel månad.