Europe Venus

NASA vill söka efter liv på Jupitermåne

Ismånen Europa är den plats i solsystemet där chansen att finna liv är störst. Nu har NASA-forskare planerat en mission till det avlägsna klotet.

Läs mer om NASA:s expedition till ismånen Europa

Läs hela artikeln "Resa till Europa" och se var i solsystemet det är störst chans att stöta på liv. Artikeln är från Illustrerad Vetenskap 5/2014. Som prenumerant på tidningen kan du hämta artikeln genom att klicka på knappen nedan.

Liv på månen Europa

Finns det liv på Jupitermånen Europa? Den frågan önskar astronomerna svara på, och nu är man ett steg närmare svaret. I en ny rapport som är påbörjad och betald av NASA beskriver ett team rymdforskare i detalj hur en rymdexpedition till det avlägsna, istäckta klotet skulle kunna genomföras.

Flytande vatten

Ända sedan rymdsonden Galileo 1995 tittade närmare på Europa har astronomerna menat att månen döljer flytande vatten – ett av de grundläggande villkoren för liv. Under istäcket är Europa sannolikt täckt av ett djupt hav som rymmer långt mer vatten än jordens alla hav tillsammans.

Helt nya data från rymdteleskopet Hubble tyder nu på att det med jämna mellanrum sprutar över 200 km höga pelare av vattenånga upp genom isen. Gejsrarna skulle innehålla spår av eventuella organiska ämnen i havet och det gör jakten på liv långt lättare.

Om NASA väljer att prioritera den kostbara Europa-expeditionen kan en obemannad sond sändas upp 2021 och nå fram till Jupitermånen efter åtta års resa.

Läs mer om NASA:s expedition till ismånen Europa