Det stora Arecibo-teleskopet i Puerto Rico har fångat in radiosignaler från rymden © Shutterstock

Mystiska signaler kommer från ett 10 kilometer brett objekt

Under flera år har starka radiosignaler lett till spekulationer om liv i rymden. Nu har astronomer äntligen hittat signalernas källa - ett objekt tre miljarder ljusår från jorden.

22 januari 2018

I flera år har teleskop på jorden fångat upp starka radiosignaler som varierar i typ och längd, men som varje gång kommer från samma plats i universum.

Signalerna har fått namnet FRB 121102 och har lett till spekulationer om det kan röra sig om främmande, intelligent liv som försöker att skicka meddelande till oss.

Nu har astronomer från University of Amsterdam hittat signalernas adress i universum.

Enligt forskarna kommer de troligtvis från en tio kilometer bred neutronstjärna som ligger i en dvärggalax tre miljarder ljusår från jorden.

Neutronstjärnor sliter i omgivningen

Neutronstjärnor är relativt små objekt, men de har enorma krafter.

De skapas när stora stjärnor exploderar som supernovor.

Efter explosionen faller kärnorna ihop och resultatet är de små, men tunga neutronstjärnorna.

Neutronstjärnornas enorma massa innebär att de har en extrem gravitation som drar i den omgivande miljön.

Neutronstjärnan återfinns i en extrem miljö

Forskarna som står bakom upptäckten av den tio kilometer breda neutronstjärnan skriver att objektet befinner sig i ett extremt joniserad miljö och är omgivet av ett starkt magnetfält.

Liv - på så sätt som vi känner till det - skulle ha svårt att existera i en sådan miljö. Trots det har forskarna inte helt avvisat hypotesen om att det kan röra sig om främmande liv som står bakom signalerna.

Exakt varför signalerna uppstår har de nämligen inget svar på ännu.

Men eftersom de vet varifrån signalerna härrör kommer astronomerna att kunna undersöka fenomenet bättre i framtiden.