Fermilab teleskop top

Forskare: Ljussken kan vara signal från aliens

En serie mystiska ljussken från Vintergatan kan vara signaler från främmande civilisationer. Det är slutsatsen i en ny studie som baseras på observationer från ett teleskop - men flera studier behövs, säger forskarna.

1 november 2016 av Nanna Vium

Just nu kan det finnas intelligent liv i rymden som försöker fånga vår uppmärksamhet.

Det är i alla fall en av slutsatserna i en nyligen publicerad studie av två kanadensiska astrofysiker från Laval University i Quebec som har observerat en antal märkliga ljusblixtar från 234 olika stjärnor i Vintergatan med hjälp av ett stort teleskop i New Mexico, USA.

Signalerna stämmer med de förutsägelser som den ena forskaren, Ermanno Borra, gjorde i en studie från 2012 där han försökte förutspå hur främmande liv skulle kunna försöka kontakta oss.

Det får forskarna att dra slutsatsen att de mystiska ljussignalerna kan vara flera hundra främmande civilisationers försök att fånga vår uppmärksamhet.

>>Upplev hur solen blir svart över sydstaterna när en total solförmörkelse inträffar i USA 2017.

Fler observationer behövs

”Signalerna är av de slag som tidigare har beskrivits", förklarar forskarna i studien som bygger på undersökningar av 2,5 miljoner stjärnor.

Men innan någon alienfeber bryter ut finns det goda skäl att krydda slutsatsen med viss skepsis.

Båda forskarna understryker att det behövs fler studier för att kunna bekräfta hypotesen och utomstående astronomer, som till exempel Seth Shostak från Extraterrestrial Intelligence Institute i Kalifornien, USA, är också återhållsamma med att slå larm om aliens.

”Det verkar osannolikt att 234 olika aliensamhällen skulle skicka ut samma slags signaler samtidigt”, säger han bland annat till Space.com.

Men därför måste det också undersökas mer, anser han. "Man kan bli för cynisk också", säger han.