Aliens teleskoper

3 superteleskop jagar aliens

Under de kommande åren får de befintliga planetjägarna sällskap av tre nya rymdteleskop. För första gången ska de se direkt på planeter utanför solsystemet och ta oss ett stort steg närmare den ultimata upptäckten: Intelligent liv i rymden.

7 december 2016 av Esben Schouboe och Karen Grubbe

1. Rymdteleskopet går på vattenjakt

? Namn: James Webb Space Telescope ? Lansering: 2018

James Webb-rymdteleskopet har samma teknik som Nasas berömda Hubbleteleskop, men är mer kraftfullt.

Teleskopets spegel är 6,5 meter i diameter – mot föregångarens 2,4 meter – och kan observera ett 15 gånger så stort område.

Teleskopet ska mäta ljus från stjärnor som passerar genom exoplaneters atmosfärer och avslöja om planeterna innehåller vatten, som åtminstone på jorden är en förutsättning för liv.

2. Miniteleskop letar efter jordkopia

? Namn:: PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) ? Lansering: 2024

Rymdteleskopet PLATO ska hitta exoplaneter som befinner sig på ett avstånd från sin stjärna där det varken är för varmt eller kallt för att husera vatten – och därmed liv.

PLATO består av 34 små teleskop och kan därför undersöka ett gigantiskt stort utsnitt av stjärnhimlen.

Teleskopet ska observera cirka en miljon stjärnor och enligt planerna hitta över 1 000 exoplaneter i samma storlek som jorden.

3. Jätteteleskop letar efter livets kemi

? Namn: ATLAST (Advanced Technology Large-Aperture Space Telescope) ? Lansering: 2025

Nasas största satsning under åren 2025-2035 är rymdteleskopet ATLAST som får en spegel på hela tio meter i diameter.

ATLAST ska observera planeter direkt. En blomformad skärm som flyger på en separat farkost blockerar stjärnans ljus, vilket annars gör direkta observationer av exoplaneter nära sina stjärnor omöjliga.

Teleskopet ska titta direkt på exoplaneter i upp till 100 ljusårs avstånd och leta efter olika kemiska tecken på liv.