Planet and star

Liten planet är nära att koka bort

Omkring 1500 ljusår från jorden kretsar en liten planet ungefär så stor som Merkurius så nära runt sin stjärna att den är på väg att förångas.

29 november 2012

Omkring 1 500 ljusår från jorden kretsar en liten planet stor som Merkurius så nära sin stjärna att den är på väg att förångas. Planeten är så varm att dess bergarter kokar och lämnar ångspår efter sig – som svansen efter en komet.

På den sida av planeten som är vänd mot stjärnan är temperaturen uppe i 1700 grader Celsius, så ytan är förvandlad till ett kokande hav av lava. Varje sekund försvinner 100000 ton sten från planeten och ut i rymden. Den lilla planeten kommer att ha kokat bort helt om ett par hundra miljoner år.

Astronomerna hittade planeten genom att hålla uppsikt över ljuset från dess stjärna. Observationerna visade att stjärnans ljus dämpas med knappt 16 timmars mellanrum, när planeten passerar in framför stjärnan sett från jorden. Stjärnan förmörkas dock inte lika mycket vid varje passage av planeten. Det beror förmodligen på att formen på planetens svans av stenstoft hela tiden förändras.