Expansion of the universe

Kräver universums utvidgning energi?

Enligt fysikens lagar kan energi inte uppstå eller försvinna, bara omvandlas till en annan form. Varför fortsätter universum då att utvidga sig? Det måste ju krävas en massa energi.

25 september 2014

Big bang satte i gång det hela

Universums utvidgning kräver faktiskt ingen energi. All materia rör sig bort som en följd av den ”knuff” den fick vid Big Bang.

Materien fick sin ursprungliga fart i Big Bang, och den lyder nu en annan grundlag inom fysiken, nämligen Newtons första lag, som säger att kroppar, som inte påverkas av yttre krafter, rör sig längs en linje. Det betyder att det inte krävs en massa energi att upprätthålla universums utvidgning; däremot kommer det att krävas energi för att bromsa denna.

Universums utvidgning accelererar

Den enda kraft som påverkar galaxerna är gravitationen från andra galaxer samt kanske en hittills okänd naturkraft, som får stora galaxer att stöta bort varandra på stora avstånd.

Genom att studera avlägsna supernovor har ett internationellt forskarlag påvisat att universums utvidgning accelererar, och det kan bero på en sådan kraft. Om så är fallet är det dock inte frågan om att utvidgningen kräver tillförsel av energi utifrån.