Supernova

Kosmisk strålning kommer från supernovor

När kosmisk strålning träffar moln av gas och stoft, uppstår gammastrålning. Därför kan forskarna hitta den kosmiska strålningen genom att följa gammastrålningen.

12 juni 2013

I årtionden har forskarna debatterat varifrån den kosmiska strålningen kommer.

Nu har astrofysiker vid amerikanska Stanford University utifrån analyser av fyra års registrering av gammastrålning på rymdteleskopet Fermi visat att supernovor avger kosmisk strålning.

Forskarnas utmaning med kosmisk strålning har varit att strålningen kastas runt av magnetfält under sin sicksackkurs mot jorden.

Den nya upptäckten avslöjar dock att gammastrålning uppstår i kollisioner mellan protoner i kosmisk strålning och gas- och stoftmoln runt supernovor.

Eftersom gammastrålning färdas i raka linjer genom rymden, kan forskarna med hjälp av den se att kosmisk strålning uppstår i chockvågorna efter exploderande stjärnor.

Kosmisk strålning

Kosmisk strålning består av små elektriskt laddade partiklar – mindre än atomer – som far genom rymden med ljusets hastighet.