Kan rymden vara oändlig och ändå fortfarande växa?

Jag har förstått att universum är oändligt stort, och samtidigt vet man att det utvidgar sig. Hur kan det oändliga bli större?

När man säger att universum utvidgar sig be-tyder det egentligen bara att galaxhoparna ser ut att vara på väg från varandra. Om man kan acceptera tanken på ett oändligt stort universum, finns det alltså ingen motsägelse. Det finns i så fall tillräckligt med plats för att utvidga sig. Galax- hoparna kan på så sätt öka sina inbördes avstånd utan konsekvenser för universums form. De moderna kosmologierna tar dock ett ytterligare steg. De låter sig inte nöjas med tanken på att allting fjärmar sig från vartannat i en oändligt stor rymd utan ser det istället som om det är själva rymden som utvidgar sig. Grundtanken är att rymden har självständig realitet och inte enbart är en passiv arena som naturfenomenen utspelas på. Resultatet blir dock att universum inte behöver extra rymd för att kunna utvidga sig. Rymden skapas så att säga i samband med utvidgningen men är fortfarande oändlig.