Cassiopeia A är rester av en 300 år gammal supernova. Varma gaser sänds fortfarande ut med 4 000 kilometer i sekunden.

© SA/CXC/MIT/UMASS AMHERST/M.D. STAGE ET AL./CREATIVE COMMONS

Kan man spränga en bomb i rymden?

Luften i atmosfären tar upp energi från explosioner på jorden, men om en bomb sprängs i rymden kommer explosionen däremot inte att bromsas.

27 augusti 2017 av Malene Breusch Hansen

Bomber kan explodera i rymden, men processen blir inte densamma som på jorden.

När en bomb exploderar här på planeten uppstår en våg av högt tryck som fortplantar sig genom luften.

I den tomma rymden finns det emellertid inget som en tryckvåg kan utbredas i, men även om tryckvågor inte existerar i rymden är explosioner ändå farliga eftersom heta gaser och fragment sprids i alla riktningar.

Explosioner i rymden har en större sprängradie

I jordens atmosfär bromsas dessa av luften som tar upp en stor del av explosionens energi, men i rymden finns det ingen broms.

Därför sprider sig resterna från explosionen väldigt snabbt, och även ett rymdskepp långt bort kan skadas.

>> Lär dig mer om rymden – köp vår tidning här.

Supernovor är universums största explosioner som utsänder varma gaser med flera tusen kilometer i sekunden.

ATOMBOMB TESTADES I RYMDEN

1962 sprängde USA en atombomb 400 kilometer över Stilla havet.

Explosionen sände ut elektromagnetisk strålning som påverkade apparater på jorden och slog ut åtta satelliter.