Jupitermåne har hav under ytan

Nya mätningar från rymdsonden Galileo tyder på att det finns ett hav av saltvatten dolt under isen på Jupiters och solsystemets största måne, Ganymedes. Tidigare mätningar från Galileo har visat att Ganymedes båda mindre syskon, månarna Europa och Callisto, också har ett hav. Det tydligaste beviset har varit magnetfältet. När Jupiters månar rör sig igenom planetens stora och starka magnetfält, kan det hända att det bildas ett extra magnetfält utanför månarnas egna fält. Enligt planetforskarna kan det bara bli så, om det på planeterna finns ett salt hav, som kan leda elektrisk ström. Galileo har även tagit ett antal fotografier av Ganymedes yta. Dessa visar ett band med räfflor, som skär tvärs över ett kraterfyllt landskap. Sådana band har sannolikt uppstått på grund av att havet en gång brutit igenom ytan och gett upphov till en bred spricka. Det har emellertid skett under ett tämligen ostabilt tillstånd, eftersom temperaturen på Ganymedes är nere på -150° C.