Jupiter var på väg mot jorden

Det är möjligt att Jupiter bildades långt ute i solsystemet, och för flera miljarder år sedan gick in i sin nuvarande bana. Så tolkar vissa astronomer de mätningar som sonden Galileo gjorde 1995, när den skickade in en minisond i Jupiters atmosfär. Forskarna menar att det kanske bara var ren tur att Jupiters vandring mot solen slutade i tid, så att jorden klarade sig. Mätningarna från Galileosonden visar att innehållet av gaserna argon, krypton och xenon i Jupiters atmosfär är större än väntat, om man utgår från teorierna att Jupiter har bildats genom kollisioner av otaliga kometer. Jupiters innehåll av dessa ädelgaser är dubbelt så stort som hos de kometer man känner till. Samtidigt krävs det enormt låga temperaturer för att så stora mängder av gaserna skall kunna tas upp. Den mest närliggande förklaringen är därför att Jupiter har bildats långt ute i solsystemet och sedan gradvis närmat sig solen.