Jupiter har fått en tredje röd fläck

Nu börjar det se ut som om Jupiter får övergående attacker av mässling. Planeten har redan haft två stora röda fläckar, men på bilder som Hubbleteleskopet tog förra året syntes plötsligt en tredje. Den nya fläcken kunde från början observeras som ett vitt ovädersområde, men på Hubblebilderna var den röd. Ett par månader senare passerade den dock Jupiters stora röda fläck och uppslukades av denna. Ingen vet vad som gör Jupiters fläckar röda. Möjligen tar särskilt våldsamma stormar upp fosforhaltiga molekyler från djupet av planetens atmosfär. När de utsätts för solljus, leder det till kemiska reaktioner, som utvecklar den röda färgen. Den andra röda fläcken, som Jupiter fick mellan 1998 och 2000, var också från början vit. Planetens största fläck, som är tre gånger så stor som jorden, har varit känd i cirka 340 år.