Jordliknande planeter kan följa gasjättar

Planeter som liknar jorden kan mycket väl uppstå i samma bana som gigantiska planeter av typ Jupiter. Det visar nya datorsimuleringar, som gjorts av en rad forskare med Wladimir Lyra och Anders Johansen i spetsen. Enligt deras beräkningar samlas den materia som blir över efter en jätteplanets tillkomst efter relativt kort tid i de båda Lagrangepunkterna i planetens bana. I helt speciella fall bildas två planeter, som har dubbelt så stor massa som jorden, i var och en av de båda punkterna. Sedan 1995 har man upptäckt över 300 exoplaneter, varav flera är jättar. Följer det även här med mindre planeter, är det principiellt möjligt att avslöja deras närvaro genom att mäta deras tyngdkraftspåverkan på jätteplaneten.