Jättesegel skall skicka ut rymdsond ur solsystemet

Nya lätta material gör astronomernas dröm till verklighet

1 september 2009

Framtidens rymdsonder skall bokstavligt talat segla ut ur universum. Den här idén är uttänkt av NASAs forskare. De vill nu bygga en rymdsond, som förflyttar sig med hjälp av ett gigantiskt segel. För första gången kommer det då att bli möjligt att låta en sond resa ut ur vårt eget solsystem. Vanligtvis använder ingenjörerna planeternas och solens tyngdkraft för att skicka ut rymdsonder i universum, men om en sond skall lämna vårt eget solsystem inom en överskådlig framtid, måste man tillföra extra energi. Detta är i stort sett omöjligt med en traditionell raket, eftersom raketen använder alldeles för mycket bränsle enbart för att driva sin egen vikt framåt. Ett segel kräver däremot inget bränsle. NASA har forskat på segelteknologin i flera år. Under de senaste månaderna har man emellertid gjort stora framsteg med att ta fram nya lätta material, bland annat olika former av kolfibrer som materialet i seglet skall tillverkas av. Just nu genomgår materialen en mängd tester. NASA meddelar att man räknar med att projektet skall kunna genomföras redan år 2010. Målet är att skicka sonden 37 miljoner kilometer ut ur vårt eget solsystem. Det motsvarar 250 gånger avståndet från jorden till solen. Lyckas detta, kommer uppdraget att ta 15 år. Eftersom det inte finns någon luft i rymden, kan seglet inte fyllas av vind. I stället hoppas forskarna att sonden skall drivas av solvindar, partikelstrålning, laserstrålar eller mikrovågor. Beräkningar visar att enbart solens strålar kommer att driva fram sonden med en fart av 92 kilometer i sekunden. Med den farten skulle man kunna resa från New York till Los Angeles på under en minut. Det är tio gånger fortare än en rymdfärja i omloppsbana runt jorden.