Isen flyttar sig på Mars

Ny forskning visar att isen på Mars vandrar från polerna i riktning mot ekvatorn. Orsaken är att Jupiters tyngdkraft drar i Mars.

Iskalotterna på Mars poler för en mycket skiftande tillvaro. Det menar i varje fall en rad europeiska forskare, som baserar sin teori på det faktum att Mars är granne till solsystemets största planet, Jupiter. Jätteklotet påverkar enligt forskarna Mars axellutning så kraftigt att planeten med intervall på i storleksordningen tio miljoner år tippar åt sidan. Forskarnas modeller visar att när planetens axellutning växer från nuvarande 25,2 grader till 40–60 grader, flyttar sig iskalotten på Mars nordpol långt söderut. Isen på stora delar av det norra halvklotet försvinner ut i atmosfären som vattenånga, som driver mot de kallare områden som nu befinner sig runt ekvatorn. När Mars sedan åter kommer på rätt köl, vänder isen via atmosfären tillbaka till polarområdena. Modellen visar att det på den nästan omkullvälta planeten till och med kommer att samla sig is på de stora vulkanerna nära ekvatorn.