Hubble tar första fotot av exoplanet

Rymdteleskop har tagit de första bilderna i synligt ljus av en planet utanför vårt solsystem

1 september 2009

Det har länge varit en dröm för astronomerna att kunna se en planet i bana runt en annan stjärna än solen. Drömmen har nu gått i uppfyllelse. Med hjälp av rymdteleskopet Hubble har ett forskarlag vid University of Cali-fornia i Berkeley fotograferat en exoplanet i omloppsbana runt stjärnan Fomalhaut, som befinner sig 25 ljusår från jorden. Tidigare har astronomerna haft bilder av exoplaneter i banor kring bruna dvärgstjärnor samt bilder tagna i infrarött ljus, men aldrig bilder i synligt ljus av en exoplanet i bana kring en vanlig stjärna. Beräkningar visar att exoplaneten, som fått namnet Fomalhaut b, är cirka tre gånger så tung som Jupiter och kretsar runt sin stjärna på ett avstånd som är 119 gånger större än jordens avstånd till solen, det vill säga 119 astronomiska enheter (AE). Det är knappt 18 miljarder kilometer. Då avståndet till stjärnan är så stort, har Fomalhaut b även en mycket lång omloppstid. Den är beräknad till 872 år. Samtidigt som bilden av Fomalhaut b har ett annat forskarlag publicerat en bild av tre exoplaneter i omloppsbana runt stjärnan HR 8799, tagen i infrarött ljus. Det är första gången man fotograferar flera exoplaneter i omloppsbana runt samma stjärna. Planeternas avstånd till stjärnan är 25, 40 respektive 79 AE och de är cirka 10, 10 och 7 gånger så tunga som Jupiter.