Hubble tar bilder av universums början

Rymdteleskopet har sett längre tillbaka än någonsin förr

1 september 2009

Hubble har tagit den hittills djupaste titten ut i universum. Rymdteleskopet har under en period av flera månader tålmodigt samlat in ljus från ett bestämt och mycket litet område i stjärnbilden Fornax söder om Orion. Resultatet är en bild, som visar universum som det såg ut, när det var endast mellan 400 och 800 miljoner år gammalt – det vill säga för nästan tretton miljarder år sedan. Då var universum mellan åtta och tretton gånger mindre än vad det är idag. Överallt i det unga universum finns det enorma moln av väte och helium, som ännu inte har samlats till stjärnor och galaxer. Här och där syns enorma explosioner, där de största bland de första stjärnorna slutar sina dagar som supernovor och sedan kollapsar som svarta hål. Det förbluffande är att det redan vid den här tidpunkten har bildats något som liknar små galaxer. De är inte så stora och välformade som de galaxer vi har runt omkring oss utan liknar närmast tändstickor eller grodyngel. Galaxtätheten är dock stor. Det finns cirka 10000 galaxer med på Hubbles djupbild, trots att synfältet är omåttligt litet. Astronomerna beskriver det som att området motsvarar den del av himlen som man kan se, om man tittar genom ett två meter långt sugrör.