Har stjärnhimlen alltid sett ut som nu?

Hur såg stjärnhimlen ut förr i tiden? Kunde till exempel de gamla grekerna se samma stjärnbilder som vi?

Om man nöjer sig med att gå tillbaka till de gamla grekerna är svaret ja. Faktum är att det är just grekerna som har namngett många av stjärnbilderna på det norra halvklotet. Astronomerna har emellertid länge varit medvetna om att saker och ting inte är helt oföränderliga. Genom att jämföra med källor från antiken konstaterade den engelske astronomen Edmund Halley redan 1718 att i varje fall tre av himlens ljusstarkaste stjärnor hade ändrat position. Moderna precisionsmätningar av de enskilda stjärnorna bekräftar också att stjärnorna rör sig en aning inbördes. Det skulle emellertid ta århundraden om man skulle kunna konstatera förändringarna med blotta ögat. Att förändringarna går så långsamt beror på de enorma avstånden mellan stjärnorna. Ju längre bort ett föremål är desto långsammare ser det ut att förflytta sig. Det finns även en annan förändring av stjärnhimlens utseende, som redan forntidens astronomer kände till. Det är att himlens pol – den punkt som stjärnorna verkar rotera runt under ett dygn – långsamt byter ställning. Det sker i en cykel på 26000 år. Det är ett faktum som man måste vara uppmärksam på, om man till exempel är intresserad av de astronomiska aspekterna av pyramidernas konstruktion och placering.