Glaciär hittad på Mars

Forskare hittar spår av glaciär bildad för 10000–100000 år sedan.

1 september 2009

Forskare i det europeiska Mars Express-projektet har funnit strukturer som verkar vara en mycket ung glaciär på Mars. Den ligger i ett område som kallas Deuteronilus Mensae. Man känner sedan tidigare till flera miljoner år gamla glaciärer på Mars, men i detta fall menar forskarna att det rör sig om en glaciär som bildades för endast 10000–100000 år sedan. I geologisk mening betraktas glaciären därför som aktiv, vilket är fullkomligt unikt för Mars. Det återstår ännu att påvisa närvaron av vatten genom spektrala undersökningar, men på bilderna ser man på glaciärkanterna vita toppar, som endast kan tolkas som is som nyligen blottlagts. Hade bilden tagits på jorden, skulle man inte tvivlat för ett ögonblick på att det var frågan om en glaciär. Visar det sig verkligen vara en aktiv glaciär, skulle det vara ett mycket lämpligt mål för kommande besök med robotfarkoster, som kan visa om det har funnits liv på planeten. Har mikroorganismer överlevt djupt nere i underjorden, kan man nämligen förställa sig att de har förts upp till ytan tillsammans med det uppåtstigande vattnet.