Gigantiskt utbrott från svart hål

Tack vare röntgensatelliten Chandra har vi kommit närmare gåtan kring det svarta hålet i Vintergatans centrum, 27000 ljusår bort. Chandra har nämligen för första gången observerat en himlakropp, som slukats av ett svart hål, som astronomerna kallar Sagittarius A*. Svarta hål är kollapsade stjärnor, som slukar all materia de kommer i närheten av. Både teori och mätningar från andra galaxer visar att materia som kommer nära ett svart hål värms upp till miljoner grader, innan den till sist försvinner in i hålet.

Tack vare röntgensatelliten Chandra har vi kommit närmare gåtan kring det svarta hålet i Vintergatans centrum, 27000 ljusår bort. Chandra har nämligen för första gången observerat en himlakropp, som slukats av ett svart hål, som astronomerna kallar Sagittarius A. Svarta hål är kollapsade stjärnor, som slukar all materia de kommer i närheten av. Både teori och mätningar från andra galaxer visar att materia som kommer nära ett svart hål värms upp till miljoner grader, innan den till sist försvinner in i hålet. Det betyder att materien ger ifrån sig en snabb skur av röntgenstrålning, som på bara några minuter ökar i intensitet inte mindre än 45 gånger. Ett sådant utbrott har astronomerna hittills aldrig sett från Sagittarius A. Det svarta hålet är normalt mycket svårt att observera, eftersom det döljs av stoft- och gasmoln. Himlakroppen som sugits in i hålet är kanske inte så mycket större än en stor komet men tydligen tillräcklig stor för att ge ifrån sig röntgenstrålning, som kan observeras över ett avstånd på 27000 ljusår.