Gigantiskt gasutbrott fotograferat i 3D

NASA har utvecklat en metod så att man kan skapa 3D-bilder av de gigantiska solutbrott då flera miljoner ton elektriskt laddade partiklar slungas ut från solen. Den nya metoden gör det möjligt att beräkna om ett solutbrott har riktning mot jorden, där strömförsörjningen kan avbrytas och satelliter slås ut. Forskarna utnyttjar att de elektriskt laddade partiklarna i utbrottet påverkar solens ljusstrålar, så att de alla svänger i samma plan. Denna effekt – polarisation – avtar ju längre bort ljuset kommer från utbrottets centrum. Genom att analysera 2D-bilder kan man slå fast polarisationsgraden på olika ställen i ett utbrott och därmed punktens avstånd från solen. Djupet i bilderna kan med hjälp av en kraftfull dator omsättas till en 3D-bild.