Stjärnan KIC 8462852
Stjärnan KIC 8462852 © Spitzer/NASA

Gasmoln får stjärna att blinka

Stjärnan KIC 8462852 är kosmos svarta får. Nu försöker 200 astronomer hitta orsaken till dess avvikande beteende. Svaret ligger – kanske – i ett skevt moln av gas.

29 maj 2018

Den mest ­my­­­­s­tiska stjärnan i universum. Det är astronomernas smeknamn på KIC 8462852.

Stjärnan är cirka 50 procent större än solen, omkring tusen grader varmare och ligger cirka tusen ljusår bort. Det märkvärdiga med den mystiska stjärnan är att den ser ut att öka och minska sin ljusstyrka på ett sätt som vi inte ser hos några andra stjärnor.

200 astronomer arbetade ihop

Nu har mer än 200 astro­nomer samarbetat för att hitta en förklaring på dessa observationer. Under ledning av Tabetha Boyajian från Louisiana State University i USA har de under ett och ett halvt år samlat in observa­tioner från teleskop runt omkring hela jorden.

På så sätt har astronomerna fått detaljerad data som visar precis hur och när ljuset från stjärnan tilltar och avtar i olika våglängdsområden.

Om ett fast, ogenomträngligt objekt kretsade omkring stjärnan och skymde ljuset för­vän­ta­de sig astronomerna att alla våg­­läng­­der skulle påverkas lika mycket. Så visade sig dock inte vara fallet.

Fortfarande ett mysterium

Tvärtom avtog ljuset mer i vissa våg­längdsområden än i andra. Det tyder på att det runt stjärnan kretsar ett inhomogent moln av gas som ljus med vissa våglängder tränger genom bättre än andra.

Mysteriet är emellertid fortfarande inte helt uppklarat. Enligt astronomerna kan kometer omkring stjärnan också spela en roll och vissa forskare anser fortfarande att det är stjärnan själv som ökar och minskar sin ljusstyrka.

Om du har fått blodad tand och själv vill ge dig i kast med stjärnskådning kan du nu skaffa det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Svanen, där två stjärnor kolliderar och exploderar i en röd nova omkring år 2022 – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.