Messier 81:s spiralarmar syns tydligt via ett teleskop, men det går också att se galaxen med hjälp av en vanlig kikare.

© NASA / MARKUS SCHOPFER

Vintergatans tvilling tronar högt på himlen

De enorma spiralarmarna på Galaxen Messier 81 är som en spegelbild av Vintergatans armar. Och trots att den stora galaxen befinner sig tolv miljoner ljusår bort går den just nu att se tydligt med en kikare.

13 februari 2018 av Jesper Grønne

Galaxen Messier 81 påminner till mångt och mycket om vår egen galax Vintergatan. Precis som Vintergatan är Messier 81 en spiralgalax med flera hundra miljarder stjärnor och en diameter på cirka 100 000 ljusår.

Messier 81 är den största galaxen i den så kallade M81-galaxgruppen. Den stora galaxen går att se tydligare från jorden än någon annan galax bortom vår egen lokala galaxgrupp.

Messier 81 tar nästan lika mycket plats på natthimlen som månen. Men den lyser så pass svagt att du behöver en kikare för att se den.

GÅ PÅ UPPTÄCKT I UNIVERSUM med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Så gör du

• Den perfekta tiden för att observera Messier 81 är perioden mellan den 15 och 20 februari. Då är ljuset från månen svagt och samtidigt står galaxen ovanligt högt på himlen.

• Runt midnatt befinner sig galaxen högre än 75 grader ovanför horisonten i nordlig riktning. Lite öster om Messier 81 ligger stjärnbilden Karlavagnen.

• I ett teleskop (på minst sex tum) kan du tydligt se den starkt lysande kärnan i galaxen med den svagare spiralstrukturen runt omkring. I en kikare uppträder galaxen som ett tydligt men något oklart ovalt objekt utan detaljer.

VISSTE DU ATT:

Messier 81 befinner sig cirka tolv miljoner ljusår från jorden, men till skillnad från andra stora galaxer långt bort rör sig Messier 81 åt Vintergatans håll.

Den utvecklingen kommer sannolikt att vända eftersom dess granngalaxer drar i den i motsatt riktning.

Missa aldrig de viktigaste vetenskapliga nyheterna – med Illustrerad Vetenskaps NYHETSBREV direkt i din inkorg