Vad händer när två galaxer kolliderar?

Jag har hört att galaxer kan kollidera. Vilka blir konsekvenserna om det händer?

1 september 2009

På avstånd verkar de fjärran stjärnsystem som kallas galaxer vara massiva. I verkligheten består de till 99,9999999999999999999999999 procent av tomrum, eftersom den synliga materian är koncentrerad till ett par hundra miljarder stjärnor. Den mycket tunna stjärntäckningen gör att en kollision mellan två galaxer inte nödvändigtvis får speciellt dramatiska konsekvenser. En ”kollision” mellan två galaxer sträcker sig över flera hundra miljoner år i ett förlopp, där de enskilda stjärnorna märker en omåttligt svag dragning från tidigare och nya grannar, men där de allra flesta fortsätter nästan helt ostörda i sina ursprungliga banor. Händelsen är förhållandevis lätt att simulera på en dator, och det mest iögonenfallande resultatet är normalt att det uppstår ett par längre svansar med stjärnor, som dras ut från sina modergalaxer. Det som även kan hända är att de båda parterna i en kollision smälter samman och bildar en ny galax. Fenomenet är känt från galaxhopar under den populära beteckningen galaktisk kannibalism. Den centrala galaxen har vuxit sig onaturligt stor på bekostnad av de andra medlemmarna i hopen, som har kommit för nära den.