I Virgohopen återfinns Markarians kedja som är ett band av galaxer.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Tusentals galaxer visar sig på himlen

Från och med mitten av april är förhållandena optimala för att gå på galaxjakt när solen har gått ned.

14 april 2017

Stjärnbilden Jungfrun står högt på himlen i april och det ger dig möjligheten att få uppleva ett stort antal galaxer på natthimlen.

I stjärnbilden gömmer sig Virgohopen: En galaxhop med upp emot 2 000 galaxer och under rätt förhållanden kan du se dem med hjälp av ett litet teleskop.

Vid första anblicken ser galaxerna ut som svagt lysande stjärnor, men om du tittar i ett teleskop kan du se att de är runda, elliptiska och oregelbundna.

>> Fascinerad av universum? Följ med oss till årets astronomiska specialföreställning då en total solförmörkelse inträffar i USA.

Som starkast mellan solnedgång och innan månen kommer fram

Deras svaga ljus beror på att du tittar på det totala ljuset från miljarder stjärnor i den andra galaxen i stället för de ljus­ starka som du normalt ser i Vintergatan.

Från och med den 14 april och resten av månaden är den bästa tiden för att se galaxerna.

Omkring klockan 23 har solen gått ned och skymningsljuset är borta, medan månen ännu inte har dykt upp med sitt kraftiga och störande ljus.

Vintergatan ligger i en superhop

Virgohopen, som är synlig i april, är bara en liten del av en ännu större hop: Virgo-superhopen. Vintergatan och vår egen galaxhop, Den Lokala Gruppen, är också en del av giganten.

Superhopen är en stor samling av galaxhopar som spänner över 110 miljoner ljusår och minst 100 galaxhopar (däribland Virgohopen).

Den är bara en av cirka tio miljoner superhopar i den synliga delen av universum.

Den röda pricken visar Vintergatans placering i superhopen Laniakea.