Mælkevejen vægt

Så mycket väger Vintergatan

Med 100 miljarder stjärnor och kanske ett ännu större antal planeter är Vintergatan en tung bjässe. Nu finns det en siffra på hur mycket den faktiskt väger.

6 juni 2016 av Babak Arvanaghi

Forskare har räknat ut vad vår galax egentligen väger och det är inte speciellt överraskande att den är tung. Väldigt tung.

Och även om en sådan uträkning mer verkar handla om en fantasi än seriös vetenskap så rör det sig faktiskt om en uträkning som används och som blir mer seriös allt eftersom.

Astrofysikerna använder bland annat utredningarna till att förstå hur mycket mörk materia det finns i galaxen.

Vintergatan är tung – väldigt tung

Den senaste uppskattningen är framtagen av ett gäng astrofysiker från McMaster-universitetet i Kanada med Gwendolyn Eadie i spetsen. Den baseras på en ny uträkningsmodell som är mer precis än de tidigare använda metoderna.

Intresserad av jakten på liv i rymden? Få ett smakprov på den helt nya boken som är utgiven av Illustrerad Vetenskap - KLICKA HÄR!

Enligt de senaste siffrorna har Vintergatan en vikt som motsvarar 700 miljarder gånger solens massa. Eller 231 000 000 000 000 000 gånger jordens.

Det vill säga att vår galax väger 1 379 532 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kilo. Det går att skriva lite lättare som 1,38 septiljon kilo eller 1 379532’10^42 kilo

Även om det verkar otroligt tungt är Vintergatan inte ens en av universums tungviktare. Andromedagalaxen väger till exempel dubbelt så mycket.

Vintergatan är ingen tungviktare

Genom att jämföra vikten med den mängd material som kan observeras i galaxen har astrofysikerna också kommit fram till hur stor del av galaxen som består av den mystiska mörka materian.

• Med våra uträkningar verkar det som att mörk materia utgör cirka 88 procent av Vintergatans massa, säger Gwendolyn Eadie till The Guardian.

Forskningen publiceras i The Astrophysical Journal.