nb_u17 Hubble

Jubilar avslöjar stängda stjärnfabriker

Rymdteleskopet Hubble firar sitt 25-årsjubileum genom att leverera bilder av urgamla galaxer som för länge sedan upphört att skapa nya stjärnor.

23 april 2015 av Carsten Nymann

Omkring hälften av universums alla stjärnor kommer från galaxer som upphörde att producera stjärnor för miljarder år sedan. Men forskarna vet inte så mycket om dessa stängda stjärnfabriker och vad de betyder för universums utveckling.

Tack vare ett trofast astronomiskt verktyg, rymdteleskopet Hubble, kan forskarna nu börja studera det mystiska, galaktiska fenomenet. Hubble firade på fredagen sitt 25-årsjubileum i omloppsbana runt jorden.

Hubble tar bilder av fabriker

Hubble har levererat en uppsättning nära-infraröda bilder av galaxer som fortfarande producerar stjärnor, som tillsammans med färska bilder från det europeiska Very Large Telescope förser astronomer med nya kunskaper om de döda fabrikerna.

Stjärnbildningen i de så kallade sfäroiderna upphörde cirka tre miljarder år efter Big Bang.

Forskarna har fokuserat på 22 av dessa avlägsna galaxer, vars massa är omkring tio gånger större än Vintergatans och vars täthet av stjärnor är tio gånger högre.

Data från Hubble förklarar upphörande

Med hjälp av ny data har forskarna tills vidare kunnat konstatera att fabrikerna stängs inifrån centrum och utåt. Stjärnbildningen fortsatte alltså längs galaxernas gränser länge efter det att produktionen stoppat i centrum.

Forskarna är oeniga om vad detta beror på. Några föreslår att stora svarta hål i galaxernas centrum har spritt ut det material som stjärnorna bildas av i galaxernas ytterområden.

Hubble fick en haltande start

Rymdteleskopet Hubble är ett av astronomins viktigaste redskap. Få hela historien och läs om Hubbles efterträdare i artiklarna nedan:

Hubbles största upptäckter

Galaxers utveckling 1995 tog Hubble en bild av ett litet moln som visade sig innehålla 3?000 galaxer, varav några var 10 miljarder år gamla. Hubbles skådande ut i rymden har gett forskarna insikter om hur galaxer utvecklas.

Universums expansion 2001 upptäckte Hubble en 10 miljarder år gammal supernova. Genom att betrakta ljuset från den döende stjärnan hittade rymdteleskopet för första gången bevis för att universums expansion avtog efter Big Bang för att senare accelerera.

Kosmos ålder 1999 mätte astronomer med hjälp av Hubble avståndet till 18 avlägsna galaxer – den mest avlägsna 65 miljoner ljusår bort – och kunde därmed komma med en uppskattning av universums ålder. De kom fram till att universum är 12-14 miljarder år gammalt.

**Jakten på