Forskare spårar mystisk rymdsignal till avlägsen galax

I åratal har radiosignaler från rymden förbryllat forskare, men nu har de kunnat spåra en av signalerna till en liten kraftfull galax mer än tre miljarder ljusår bort.

12 januari 2017 av Karine Kirkebæk

Under cirka ett årtionde har vi mottagit en serie radiosignaler i några millisekunder.

Hittills har astronomerna inte kunnat hitta ursprunget för dessa signaler – som kallas "fast radio burst" – och förklaringar på allt från aliens till hopsmälta stjärnor har lagts fram.

Men nu har ett stort forskarteam lokaliserat källan för en av de mystiska signalerna. Deras rapport har publicerats i Nature.

Galax som ligger i Kusken

Forskarna har spårat signalen till en dvärggalax som ligger i stjärnbilden Kusken.

> > Läs mer om de mystiska radiosignalerna

Dvärggalaxen, som skickar ut radiosignalerna, har en massa som endast uppgår till en procent av Vintergatans massa.

Kommer från hetsig stjärna

”De här radiosignalerna måste ha en enorm mängd energi eftersom de kan mätas på ett avstånd på tre miljarder ljusår”, säger Shami Chatterjee från Cornell University i USA i ett pressmeddelande.

Forskarna tror att det är en så kallad magnetar som ligger bakom energiutbrotten. En magnetar är en nyfödd neutronstjärna med ett gigantiskt magnetfält. Neutronstjärnor har en radie på 10-20 kilometer men en massa som är dubbelt så stor som solens. De uppstår efter en supernovaexplosion – när en stjärna har använt sin energi och dör.

18 mystiska signaler

De första signalerna upptäcktes 2007 och sedan dess har jätteteleskop världen över fångat totalt 18 mystiska radiosignaler.

Nu kan forskarna göra astrofysiska analyser av utbrotten – i stället för att bara spekulera om deras ursprung.