Bildas galaxer fortfarande?

De allra flesta galaxer tillkom mycket tidigt i universums historia. De vet vi eftersom nästan alla kända galaxer innehåller stjärnor, som är mer än tio miljarder år gamla. Det är inte heller så märkligt att galaxbildningen har varit som intensivast kort tid efter Big Bang, för då var tätheten av gas i universum betydligt större än den är i dag. Det finns dock ingen regel utan undantag, och nyligen har röntgenteleskopet Chandra funnit en galax, som inte verkar vara helt färdigbildad. Spiralgalaxen NGC 5746 är omgiven av ett stort moln av gas, som sträcker sig minst 60000 ljusår på varje sida av galaxen. Röntgenbilderna från teleskopet visar att gasen faller in mot galaxen, och det tyder på att den fortfarande är under uppbyggnad. De centrala delarna av NGC 5746 kan dock mycket väl vara ganska gamla.