Galakse Top

Astronomer upptäcker galax laddad med guld

I decennier har forskare letat efter ursprunget till några av våra mest dyrbara ädelmetaller på jorden. Nu har de kanske hittat svaret – i en dvärggalax 98 000 ljusår bort.

26 maj 2016 av Nanna Vium

Dina guldsmycken är kanske mer beresta än vad du tror.

I nästan sex decennier har forskare över hela världen försökt hitta svaret på varifrån dyrbara ädelmetaller som guld, silver och platina kommer ifrån.

Nu kanske de äntligen har hittat svaret.

Kräver stora mängder energi

Tack vare en student i fysik vid MIT, USA, och hans teleskop har de nämligen upptäckt att en dvärggalax, cirka 98 000 ljusår bort, har stjärnor som innehåller stora mängder av så kallade r process-element.

Både silver, guld och platina är r process-element som kräver astronomiska mängder av energi för att producera och som, hittills av oförklarliga skäl, har hamnat under jordens yta.

Transporterade till jorden

Nu menar fysikerna att de kommer från stjärnorna i den relativt nyupptäckta dvärggalaxen Reticulum II.

Mer specifikt tror de att metallerna har uppståt genom våldsamma stjärnexplosioner i galaxen som därefter har skickat metallerna hela vägen till jorden i asteroider.

Det kan vända upp och ned på vetenskapen, förklarar Anna Frebel, fysiker från MIT, för Sciencealert:

• Att förstå hur r process-element skapas är en av de svåraste frågorna inom kärnfysiken.