Galaxer återanvänder stjärnstoft

1 september 2009

En ny bild av en närbelägen gasnebulosa, tagen av NASA:s infraröda rymdteleskop Spitzer, hjälper nu astronomerna att förstå hur galaxer återanvänder stjärnmateria. Bilden visar en gasnebulosa i en galax kallad Stora magellanska molnet, som kretsar runt vår egen galax Vintergatan på ett avstånd av 163000 ljusår. Astronomerna har länge vetat att stjärnmaterien spelar en avgörande roll i galaxens liv, eftersom den kan klumpa ihop sig och bilda nya stjärnor. Hittills har forskarna dock inte kunnat se detta ske, eftersom nebulosans stora mängder gas och stoft inte sänder ut synligt ljus. Spitzerteleskopet är dock synnerligen känsligt för infrarött ljus, som utsänds från stjärnmateria uppvärmd av närbelägna stjärnor, och den kan därför se in i nebulosan. På bilden kan man tydligt se hur stoftpartiklar sprids ut i nebulosan av döende stjärnor, som exploderar i supernovor. Därefter får kraftiga stjärnvindar från energirika stjärnor i området stoftpartiklarna att klumpa sig samman och bilda helt nya stjärnor.